Jumaat, 16 April 2010

APA MAKSUD TEKNOLOGI DNA ?



            Asid Deoksiribonukleik atau nama singkatannya DNA merupakan sebatian kimia yang kompleks iaitu karbon, hidrogen, oksigen dan fosforus yang ditemui di dalam nucleus setiap sel yang membawa maklumat yang diperlukan untuk perkembangan seseorang individu. Dengan kata lain DNA bermaksud proses mengenal pasti profil atau identity seseorang berdasarkan kaedah saintifik.
             
DNA terdiri daripada unit-unit nukleotida. Setiap unit nukleotida mengandungi tiga molekul asas iaitu gula deoksiribosa, bes bernitrogen  dan kumpulan fosfat yang terangkai bersama. Satu molekul DNA boleh mengandungi antara empat hingga limajuta unit nukleotida

Berdasarkan model  yang dicadangkan oleh James Watson dan Francis Crick (1953), struktur molekul DNA terdiri daripada dua baris nukleotida yang tersusun dalam bentuk heliks ganda dua dan diikat antara satu sama lain dengan sepasang bes bernitrogen. Struktur heliks ganda dua ini membolehkan DNA diperduakan semasa pembahagian sel. Penduaan ini memastikan setiap gen tidak berubah semasa pembahagian sel, dan sel zuriat adalah serupa. Jumlah DNA yang terkandung dalam satu kromosom adalah tetap.

Pada umumnya bahan-bahan yang boleh digunakan dalam analisis DNA adalah terhad kepada bahan-bahan biologi semulajadi. Berikut adalah senarai bahan-bahan biologi yang  mana DNA telah berjaya diasingkan dan dianalisis :

  1. Darah dan kesan darah                              
  2. Air mani dan kesan air mani
  3. Tisu                                                          
  4. Tulang dan organ
  5. Rambut / bulu yang mempunyai akar

Bahan-bahan biologi yang lain seperti air liur, air kencing, air mata dan peluh boleh juga dianalisis sekiranya mempunyai DNA yang mencukupi. Oleh kerana DNA adalah bahan biologi ia akan mudah terurai atau rosak jika sumber-sumber tersebut terdedah kepada haba, kelembapan dan bakteria.
  
KEPENTINGAN DNA

            Pemprofilan DNA adalah satu kaedah yang digunakan secara meluas dimakmal-makmal forensik diseluruh dunia. Ia digunakan bagi menentukan samada sesuatu bahan bukti biologi yang ditemui ditempat kejadian jenayah mempunyai hubungkait dengan suspek atau tidak. Kaedah mengenalpasti identiti ini juga dipergunakan kepada penentuan hubungan kekeluargaan, mengenalpasti status anak yang dicurigai dan kes-kes jenayah seperti rogol dan pembunuhan.   

KEBURUKAN DNA

1.      Manipulasi gen dalam bidang pertanian dan penternakan akan menghasilkan haiwan dan tumbuhan transgenik yang bermutu tinggi. Tetapi masalah sosial dan ekonomi akan timbul jika tidak ada pengawalan daripada pihak yang bertanggungjawab.

2.      Teknologi DNA akan akan memberikan kita pemahaman yang lebih mendalam tentang diri kita. Namun begitu akan ada pihak yang akan menyalahgunakan pemahaman ini yang boleh menimbulkan banyak isu moral yang kontroversi seperti percubaan untuk menentukan keadaan rupa bentuk fizikal dan mental seseorang manusia.

3.      Negara yang maju akan  menggunakan kemajuan teknologi ini untuk meningkatkan mutu populasinya, seterusnya akan menggunakan kelebihan ini untuk mengawal seterusnya menindas Negara-negara yang lemah.
  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan